10 tips för CrossFit-nybörjare och oss andra!

IMG_4776

Det här skrev jag idag till våra medlemmar på CrossFit Åre! Men jag tycker att alla som tränar CrossFit kan läsa dem och säkert lära sig något av tipsen!

1. Det finns bara en som du måste vinna över!
Första gånge du kommer till boxen så finns det bara en person som du ska vara bättre än och det är dig själv. För varje pass som du kommer till så blir du lite bättre än den personen du var innan. Bry dig inte om att någon gör dubbelt så mycket i marklyft mot för vad du gör just nu. Anledningen att den personen gör det är för att hon eller han har fokuserat på att vinna över sig själv under varje träningspass, och lagt tid på att bygga en grundstyrka, rörlighet och teknik. För vinner du tillräcklig många gånger över dig själv så kommer du också att bli den som du nu ser upp till.

2. Våga lyft mindre, men du ska också våga lyfta mer!
Du ska först och främst lära dig rätt teknik och bli rörlig nog för att genomföra ett lyft på rätt sätt innan du börjar fokusera på hur mycket det är på stången. Men du får inte stanna i ett teknikträsk där du ständig försöker förfina något och aldrig vågar utmana dig själv med lite mer vikt på stången. Ibland så får du bättre teknik om motståndet ökar.

3. Vad du äter är vikigare än hur du tränar.
Det är så gott som omöjligt att träna bort en skit diet. Äter du dåligt så kommer du att träna dåligt. Du kommer inte att återhämta dig som du ska. Du kommer inte att prestera som du vill. Du kommer att inte få det resultatet som du önskar. Hur du äter bryr jag mig inte om men tänk på att du ska äta riktig mat och mat som inte innehåller massa konstiga tillsatser. Se också till att du får i dig bra med proteiner efter träningen, då återhämtar du dig bättre och presterar bättre i din vardag.

4. Våg fråga och våga titta!
Vi tränare är här för din skull, så säg till om du inte förstår. Titta också hur andra gör ibland räcker det att se hur någon annan gör för att förstå hur man ska göra. Det finns faktiskt inga dumma frågor, utan bara dumma lyft.

5. Det blir inte lättare, du blir bara bättre!
En sak är säkert, CrossFit blir inte lättare ju mer du tränar, det blir faktiskt bara hårdare och hårdare. Men tänk på att du också blir bättre med tiden, och du kommer att orka träna hårdare. Plötslig så sitter tekniken i T2B, frivändning känns naturligt och en burpee är något roligt, eller, kanske inte burpee. Ju mer du tränar desto bättre blir du och mer tid kan du lägga på att lyfta tyngre och träna hårdare för att vinna över dig själv än en gång!

6. Det finns alltid någon som är bättre!
Efter ett tag så kommer du att hitta den personen som är bara lite bättre än dig, som lyfter lite mer, har snyggare rack och alltid slår dig med 30-40 sekunder. Men tänk också på att den personen vet vem du är och vet att du jagar han eller henne, pass efter pass. Det är det som gör CrossFit så grymt kul. Det finns alltid någon att jaga och man känner också att det alltid finns någon som flåsar en i nacken.

7. Du behöver inte vara i form för att komma i form?!
Det här är det vanligast anledningen varför man inte vågar träna CrossFit. Man säger att man måste komma i form först innan man kan börja träna för att komma i form. WTF? Det viktigaste är att du bestämmer dig och att du dyker på passet upp när du har bestämt dig. Det spelar ingen roll om du inte kan, vet eller förstå vad vi håller på med. För det finns bara en som du behöver vinna över och det är dig själv!

8. Att vara stark är bra!
Det finns aldrig något tillfälle där styrka är till din nackdel. Alla ska vara starka, tjejer, killar, unga som gamla. Det finns ett kalassiskt utryck som du får ta som du vill, men jag tycker att det stämmer ” “Strong people are harder to kill and generally more useful” Så träna för att bli så stark som möjlig i förhållande till din kroppsvikt.

9. Din attityd i boxen avspeglar sig i din vardag.
Är det 14 min AmRap så är det 14min AmRap. Ger du allt efter dina förutsättningar och inte ger upp bara för att det är jobbigt så blir du lite bättre än den du var tidigare. Är du ödmjuk till det som står på vita tavlan och gör som vi tränare säger så blir du bättre, lika så om du är ödmjuk och litar på dina vänner som blir dit liv bättre. Egot får du lämna utan för boxen.

10. Man kan inte slå rekord alla dagar.
Det kommer att komma dagar då du inte presterar på max, du kommer inte att slå rekord varje dag. Du kommer att märka att alla dager är inte 1RM dagar. Ibland så måste ett träningspass bara vara ett lugnt träningspass. Lär känna din kropp så kommer du att hålla bättre och utvecklas snabbare.

Följer du dessa tips så kommer du att förstå vad CrossFit är för oss och det kommer att förändra ditt liv!

Ses i boxen i Åre!

//Micke

Dessa 10 tips är skriven med CrossFit Thames 10 tips som inspiration:
http://crossfitthames.com/ten-tips-for-crossfit-noobs-and-everyone-else/

One comment

  1. Sara Tilling skriver:

    Så jäkla bra skrivet!!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *