Det är farligt att träna…

Är det farligt att träna, kan man skada sig av att göra marklyft, får man ont i händerna av att swinga en kettlebell? Det kan du ge dig på att det stämmer. Men vet du vad som är farligare, det är att inte träna, att sitta hela dagarna, för att gå hem och sitta hela kvällen. Utan att utmana kroppen, utan att få hjärtat att jobba lite hårdare än när du blir upphetsad över att du får äta en bulle till kaffet på em. Det är farligt! Allt leva är farligt, rent ut så är det livsfarligt att leva. Så lev så mycket som möjligt när du lever och gör tunga marklyft och gör knäböj, testa att göra en snatch med skit mycket vikter på stången. Gör det fast att någon PT säger att det är farligt att styrketräna om man inte kan tekniken. Spänn inte fast dig i en elliptiskmaskin som är gjord för att minimera allt som är farligt och samtidigt tar bort att som gör träning till träning. Lyft en otymplig stor tung sak från golvet, spänn hela kroppen, se till att du tar i så du storknar. Gör det ont, lyft lite mindre, känns det inte, lyft lite mer. Träning är farligt, men att inte träna är farligare. Det är bättre att träna med fel teknik än att inte träna alls. Det enda du behöver göra är att lära känna din kropp och lära känna vad riktig smärta är, gör det bara lite ont så är det nog inte så farligt, gör det skit ont, sluta direkt med det du gör och fundera varför det gjorde det ont. Alla vet ju att det är osmart att lyft något tungt med krökt rygg, så gör inte det då. Många tror att det är farligt att göra djupa knäböj, glöm det, ladda på lite mindre på stången nästa gång och gå hela vägen ner i stället, kör knäböj på det sättet tills du kan göra djupa knäböj, sen laddar du på så mycket du orkar. Att sitta på huk ska alla kunna göra, kan du inte det så är det dags att du lär dig det. Våga utmana dig själv och testa olika sätt att träna. Börja inte ditt pass med att träna core, börja ditt pass med att lyfta tungt. Du anar inte hur mycket av din ”core” som är inblandad i tunga Clean and jerks, strikta kb side press eller när du gör knöböj. Tror du att du ska få magrutor av att göra 100 situps varje dag, glöm det, det är vad du äter som avgör om du får magrutor inte hur många situps du gör. Genom att du tränar hårt så lär du dig också hur din kropp fungerar. Du lär dig snabbt vad din styrka är men också vad du är svag i. Träna inte bara det du är bra på utan träna desto mer det du är dålig på. Men jag vet det är skit tråkigt att träna det man är dålig på, men det går mycket snabbare att bli bra på något man är dålig på än att bli än bättre på något man redan är bra i!

Lyft tung, träna hårt och var inte rädd för att det gör ont ibland, för det kommer att göra ondare om du inte tränar alls!

13 comments

  1. a_ekstedt@hotmail.com skriver:

    Skulle vilja läsa mer om allas erfarenheter av Rebooten, hur har det gått för alla?

    Min sammanfattning är så här:

    Maten har varit otroligt god och lättlagad, ibland med många ingredienser men desto roligare att laga!

    Träningen har fungerat jättebra, har kört min egen träning men orkat allt och inte märkt av någon trötthet pga av kosten, snarare tvärtom!

    Vikten av planering och struktur har slagit mig, det som allt hänger på och det som får det att fungera i vardagen och det som har fått mig att inte falla tillbaka till ”normal” kost.

    Frukosten är The King of Meals! Äter jag inte ordentlig frukost tenderar hela dagen att svaja och blir mer svårhanterlig både vad gäller kost och träning.

    Vikten har gått neråt, även de veckor planeringen varit dålig, på fyra veckor har jag tappat 4,5-5 kilo.

    Mitt sätt att se på mat och hälsa har förändrats, man kan säga att jag har bytt glasögon. Första helgen fick jag panik; Vad ska jag ha för snacks, det var största frågan. Nu är min stora fråga hur jag ska kunna implementera hälsosam mat för barnen på bästa sätt och få dom att vara delaktiga i beslutet.

    Jag är fortfarande nybörjare och läser, diskuterar med andra och lär hela tiden, men en sak är säker, det här är ingen diet, det är en livsstil, en väg vi börjat gå, jag är bara i början på den och inser att det inte är som i Trollkarlen från Oz, att The Yellow Brick Road har ett mål, vägen är faktiskt målet, som det så klyschigt heter och resultatet är hälsa, välmående och ett gladare lättare liv!

    Anna E

  2. Vedis skriver:

    Kan inte mer än hålla med om precis allt du skriver Anna.

    Min kost före jag började med detta var inte den bästa, Blev mycket pasta och snabbmat. i stort sett det som jag levde på.
    Sen så snubblade över detta för en månad sen och läste igenom lite och bestämde mig för att nu är det f*n dags att ändra livstil ! Och vilken skillnad det har blivit med bara kosten.
    Känner mig som en helt ny människa !

    Även jag har kört min egna träning, Bara blivit löpning på grund av kass axel.
    Från att knappt orka springa 1km utan att dö så är jag nu uppe i 5.5km utan uppehåll.
    Men nu har jag skrivit in mig på ett gym så nu är det dags för Cross fit, Cirkel träning och kettle bell pass varvat med lite löpning och strong lifts på gym.

    Gått ner runt 4kg och och tappat 2 storlekar på byxorna, min put mage har blivit bra mycket mindre, nästan så man kan se tendenser på nån typ av muskel som rör sig bakom fettet som är kvar 😛
    Och det är bara en bonus!

    Vedis

  3. a_ekstedt@hotmail.com skriver:

    Åh vad roligt!!!
    Jag har gett Micke, som har den här sidan, att starta en Reboot Live, en vecka där man kan bo, träna och äta tillsammans i Åre, vore inte det super? Det vore så kul att kunna göra det tillsammans och diskutera med varandra 🙂
    Ville bara kolla om du är kille eller tjej, tänker om det ger olika mkt viktnedgång beroende på kön?
    Min man har också tappat i vikt och det fungerar jättebra för honom också men vi tappar inte lika mycket.

    Jag skulle gärna vilja ha en fortsättning nu efter Rebooten, hoppas det kommer!

    Lycka till i fortsättningen Vedis!

    A

    • Vedis skriver:

      Åre grejen vore riktigt skoj !
      Jag är kille.
      En fortsättning tycker jag också vore bra, så man kan ge support och kanske lite tips och så på våran nya livstil =D

      Ett forum vore väl kanske det enklaste att slänga upp så man kan hålla kontakten med alla ”Grottmänniskor” som kört rebooten =)

  4. a_ekstedt@hotmail.com skriver:

    Ja, läs det här nu Micke och ordna det åt oss;-)

  5. Emma skriver:

    Åre grejen tycker jag också!.ABSOLUT!!

  6. Emma skriver:

    emmacrossfitpt.wordpress.com

  7. a_ekstedt@hotmail.com skriver:

    Länkade just till din blogg Emma på FB 🙂
    Hur tycker du annars att det funkar med maten och ork att träna, visst är det annorlunda än med LCHF?
    Fast jag inte är säker riktigt på skillnaden på Paleo och LCHF än…

  8. Anna skriver:

    Jag brukar beskriva skillnaden mellan Paleo och LCHF som att LCHF är en lågkolhydratkost, och Paleo är en medelkolhydratkost. En annan skillnad (enligt mitt sätt att se) är att Paleo är bra mat på bra råvaror, där LCHF kör en massa syntetiska substitut och ”allt” är tillåtet så länge det är noll kolhydrater.

    Det här är min andra paleo-utmaning och jag mår jättebra på paleo! LCHF är däremot inte alls min grej. Bli mätt på kött och bea är ingen skön känsla. Bli mätt på kött, bea och sötpotatis – now we’re talking! 🙂

  9. Emma skriver:

    jag tycker träningen o kosten (paleo) funka klockrent! jag ha tidigare vare väldigt uppblåsta och gasig i magen o ont .. men sen ja började med paleo (ngr månader sedan) ha ja mått super bra!!! 🙂 och eftersom jag ä känslig mot laktos så behöver ja int tänka på mjölkprodukternå längre. eftersom nu är det bara att låta bli dom… förut åt ja mkt mjölkprodukter.. keso/kesella osv.. men de klarar jag mig utan 🙂

  10. nortric skriver:

    Avslutar mina 30 dagar på söndag. Hittills så har jag lyckats med att gå från 73.1kg-69.9 imorse (-3.2kg). Jag har ätit paleo innan också men inte så strikt som nu. Bara älskar det! Energin ligger bara där hela tiden som en rak linje!
    Att tillägga är att jag inte har varit 100% under 4 dagar då jag besökte mina svärföräldrar. Därför kör jag en gång till direkt med 100% paleo! Och igen efter det! Och igen! Och igen!!! Love it! 😀

  11. nortric skriver:

    Oj, postade kanske på fel ställe nu 😛 Aja, de bjuder jag på

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *