Rebooten fortsätter…

Nu har många kört Paleo Nordic Rebooten i 4 veckor, andra har precis börjat. Rebooten är till för att ställa om ditt metabolasystem och få dig att tänka på mat på ett helt nytt och naturligt sätt. Under rebboten så har du ätit en kolhydrat reducerat kost med massor av nyttiga grönsaker, kött och fett. En del frukt och nötter. Lite smör, men så gott som igen andra mejeriprodukter. Men nu då efter 4 veckor av riktig mat. Vad ska du göra då? Jag tycker du ska göra lite som jag gör, fortsätt att äta paleo, men saknar du mejeriprodukter testa att det lite åt gången. Men välj alltid den fetaste varianten för den är också den som är mest naturlig. Säg nej till LOW FAT för ALLTID! Testa också hur mycket kolhydrater du behöver för att fungera maximalt i vardagen med jobb, träning och att aktivt familjeliv. Jag äter ca 100g kolhydrater om dagen och det funkar riktigt bra för mig att träna hårt på. Andra kan klara sig på mindre andra behöver mer. Vill du däremot fortsätta att gå ner i vikt, ja det är flera som har tappat många kg under dessa fyra reboot veckor, så ska du fortsätta att äta max 40-60g kolhydrater om dagen. Har du kraftig övervikt så kan du för att bosta din fettförbränning gå ner på ca 20-30g kolhydrater om dagen. När du är nere på så pass få kolhydrater per dygn så finns det inte plats för frukt, nötter och bär, inga rotsaker utan bara massa grönsaker som växer ovanjord, bra kött och riktigt fett. Men när du har landat på en vikt som du trivs med öka sakta men säker ditt kolhydratintag till den nivån som gör att du kan leva starkt men ändå inte lägga på dig onödig vikt.

Dela gärna med dig av din erfarenhet av rebooten här under!

4 comments

  1. Helene72 skriver:

    Hej! Jag har käkat LCHF från och till under flera år nu. Under vissa perioder har jag hamnat tillbaka i ”kolhydrat-träsket”, men försökt att kämpa mig därifrån. Jag ville testa att käka PALEO för att se om det skulle vara någon skillnad på viktminskningen, då allt mitt jojo-bantande under större delen av mitt liv, har gjort att min kropp verkar vilja hålla kvar varje gnutt fett den bara kan! Jag bestämde mig för att bara fokusera på kosten under 4 veckor och köra min vanliga träning ( ett par Zumba-pass och Core/vecka ) för att se vad som skulle hända. Och jag är NÖJD kan jag säga!
    Jag har minskat 9 cm ( 5 cm i midjan! )
    Jag har inget sötsug ALLS!
    Jag är piggare
    Jag sover bättre
    Magen är lugnare
    Och jag har gått ner 3 kg!
    Och det intressanta är att efter första veckan, då jag faktiskt var lite småhungrig, behöver jag nu inte käka mina ”skogshuggar-portioner” som jag har gjort förut innan!
    Jag känner mig lagom belåten!
    Jag kommer fortsätta att äta så här, för jag har fler kilon att bli av med, och så vill jag naturligtvis fortsätta att må så här BRAAAAA! Nu kommer jag att öka upp träningen och se vad som kommer att hända då…..
    Och så berättar jag om detta för alla jag känner, så bli inte förvånad om det dyker upp en massa fler människor som är sugna på att köra Paleo Nordic Reboot!
    TACK och kram från Helene

  2. Loboman skriver:

    Kört 4 veckor med strikt paleokäk och kan verkligen rekommendera det till alla som gillar hård träning och god mat! Det är lättlagad, nyttig mat för hela famlijen och inget hokuspokos. Resultat, piggare, inga inflammationer i kroppen, ingen styrkenedgång och ca -3-5 kg? på vågen(inte prioriterat för mig då jag käkar för att orka träna/leva/prestera inte gå ner i vikt).

  3. Anna skriver:

    Har ätit paleo hela året, dock inte 100%. Körde den här utmaningen som en ”clean up your diet”. Den stora behållningen är alla goda recept – tack! Har inte gått ner i vikt (tror jag), men hade heller inget sånt mål. Har nu ännu bättre koll på vilken kolhydratnivå jag mår bra av och att yogurt, grädde och smör funkar bra för mig (undviker dock andra mjölkprodukter). Paleo känns för mig som en hållbar kost!

  4. a_ekstedt@hotmail.com skriver:

    Jag har skrivit om min månad under inlägget Det är farligt att träna, så jag skriver inget om det här.
    Har en fråga däremot, hur mår ni när ni väl, i undantagsfall, eller av någon anledning äter kolhydrater?

    Vill ha mer Paleo Reboot!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *