Katabolt eller anabolt tillstånd!

Det här är nästan det viktigaste vad det gäller träning och viktnedgång. Många som tränar och försöker bli starkare, få mer muskler eller för den delen bränna mer fett. Säger att dom tillbringar 2-3 timmar på gymmet varje dag! Men dom äter bara 2-3 gånger om dagen och dom hoppar över frukosten. Sen fattar dom inte varför de förlorar muskelmassa och faktiskt ökat i kroppsfett. Det är på grund av att dom hamnar i ett katabolt tillstånd. Alla idrottare, eller bara en person som tränar seriöst i allmänhet vill ju ständigt vara i ett anabolt tillstånd. Det vill du också! Men vad är skillnaden mellan katabolt och anabolt tillstånd, och hur undviker man det katabola tillståndet?

Katabolt tillstånd
I enklaste form avser katabolism till den metaboliska nedbrytningen av komplexa molekyler till enklare sådana, vilket ofta resulterar i en frigörelse av energi. Lite mer enkelt så betyder det, att på grund av brist på tillräcklig näring, börjar kroppen att bränna sin muskelvävnad för energi, och börjar lagra energi i fettvävnaden eftersom det har gått in i svältläge. Det är ju något man absolut inte vill hamna i var sig man vill bygga styrka och muskler eller gå ner i vikt.

Anabolt tillstånd
Anabolism är motsatsen till katabolism, så istället för att bryta ner molekylerna, så bygger den upp dem. Anabolism kräver energi för att fungera, till skillnad från katabolism som omvandlar musklerna till energi. För att kroppen ska gå in ett anabolt tillstånd, måste den förbruka en tillförd energikälla. Alltså fett och proteiner. Kolhydrater funkar men en fet och/eller proteinrik mat är mer naturlig för kroppen att omvandla till energi under en längre tid och sen får man inte ett insulinpåslag av fet mat som av kolhydratrik mat. Så kroppen kommer att använda den som energi för musklerna istället för att spara den i fettcellerna.

Tänk dig in i den här situationen. Du vaknar upp och hoppar över frukosten. Låt säga att du åt middag kvällen innan kring 19 tiden. Nu är klockan 7 på morgonen, du tar din kopp kaffe och gå till jobbet. Vid det här laget, har du inte ätit på 12 timmar. Vad detta innebär är att din ämnesomsättning är avstängd, det var den redan ca 4-5 timmar efter att du åt sist, din kropp sparar nu på energi. Får inte din kropp energi snart, så börjar den bokstavligen att äter sig själv. Du har gått in i ett katabolt tillstånd. Det gör detta eftersom som kroppens viktiga organ behöver energi för att överleva. Din kropp kommer att kräva energi oavsett du ger den mat eller inte, och i ett katabolt tillstånd, använder sig kroppen av musklerna som energikälla och inte ditt fett som du kanske hoppas på. Kroppen kommer faktiskt försöka lagra mer fett så fort den får chansen, eftersom det är i överlevnads läge och förbereder sig för nästa gång du ”svälter”. Så när klockan börjar närmar sig 12 så är det äntligen dags för lunch. Det är hel 17 timmar senast den fick tillförd energi. Alltså 17 timmar, var av nära på 5 kanske upp till 12 timmar som du har kanibaliserad på dig själv och dina muskler.

Nu är du förmodligen inte ens hungrig, kroppen har varit utan energi så pass länge att det ser det katabola tillståndet som naturligt och kroppen får ju sin energi från dina muskler. Men när du nu äntligen äter så vaknar kroppens ämnesomsättning till liv. Men nu tänker din kropp, att det är läge att spara på energin som du äter och den kommer att lagra så mycket av den energin den kan i dina fettceller. Då framför allt om du äter en mat som höjer dit insulin. Alltså kolhydratrik mat. Skulle du sen sticka i väg och träna i 2 timmar i ditt katabola tillstånd så skulle du bara bryta ner musklerna än mer och all den tid du lägger på träning är bortkastad. Än värre om du skulle dricka en kolhydrat stinn ”pre training” dryck, då skulle du bara fylla på dina fettceller och bara en liten del av energin skulle gå åt till träningen. Plus att den låga träningspasset skulle öka på ditt katabola tillstånd genom kortisol produktionen som sker efter ca 45 minuters träning.

Så vad betyder det här?

-Att inte äta tillräckligt ofta kommer att orsaka att ämnesomsättning att saktas ner!

-Det kommer att orsaka att kroppar går in i ett katabol tillstånd och börja äta muskelmassa istället för att använda fett som energi.

-Det innebär mindre muskelmassa och eftersom muskler är metabola, kommer det ytterligare bromsa din ämnesomsättning.

-Det innebär att långa träningspass försätter din kropp i katabolt tillstånd. Mer om det nedan.

-Det kommer att orsaka att kroppen lagra mer fett.

-Det kommer att minska din förmåga att absorbera näringsämnen.

-Det kan också göra dig svagare och mindre mottaglig för träningen som du genomför.

Så hur ska man göra för att vara i ett så långt som möjligt ständigt anabolt tillstånd.

1. Ät regelbundet minst var 4-5 timme. Det innebär: Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och slutligen något innan du går och lägger dig Typ kaseinproteindrink. Varför jag dricker en kaseinproteindrink är för att kaseinprotein är ett protein som upptas långsamt av kroppen. Det tar kroppen upp till 5 timmar att forsla ut den i blodet och musklerna. Med resultaten att då kroppen är i sitt maximala anabola tillstånd, då du sover, så har kroppen tillgång till proteiner, musklernas favorit byggstenar. Man återhämtar sig bättre och man är mer laddad för träning dagen efter.

2. Planera din träning. Försök att inte träna mer än 45-60 minuter. Efter det så ökar kortisolet i kroppen på grund av muskelstressen som träningen ger och kortisolet är en katabol hormon, i motsatt till testosteron som är en anabol hormon och som bildas i kroppen vid träning men som sjunker efter ca 45 minuter och kortisolet tar över.

3. Se till att äta något med en hög proteinhalt direkt efter träning. Tänk på att direkt efter träning så befinner du dig i ett katabolt tillstånd på grund av den höga kortisol nivån i kroppen. Så en proteindrink med snabba proteiner och en lite mängd kolhydrat är vad kroppen behöver för att bryta det katabola tillståndet och återgå till ett anabolt tillstånd. Jag fördrar Progenex Recovry som är en extremt snabb form av hydrolyserad whay protein och en liten mängd socker. Du kan också äta 5-6 ägg eller 120gram kött. Men jag tycker att Progenex drinken funkar lite smidigare.

4. Se till att du äter mycket fett, proteiner och grönsaker under dagen och lite kolhydrater. Kolhydraterna gör att du får ett insulin påslag och kan också vara en katabol hormon och man ständigt har ett insulinpåslag på grund av ett stort kolhydratintag. Till motsatsen, fett och proteiner, som ger inget eller ett mycket litet insulin påslag. Ett lågt blodsocker kommer också att tillåta din kropp att bränna fettet du har på kroppen och på det sättet går du ner i vikt.

14 comments

  1. Sara skriver:

    Hej. Jag är alltid ute och springer på morgonen. Men då måste jag göra det innan frukosten, annars får jag bara håll. Då är detta väldigt dåligt för kroppen, eller?

    • levstarkt skriver:

      Både jag och nej, det beror lite på vad syftet med din löpträningen på morgonen är och intensiteten. Sen beror det på hur din kost intag ser ut innan du går och lägger dig. Hur din kost ser ut, äter du en LCHF eller en kolhydratkost, spelar också roll. Men ett råd rakt upp och ner är att du ska försöka få i dig typ 2dl osötad yoghurt med lite bär och hackade mandlar direkt du vaknar, för det kan göra en stor skillnad på om du kommer att träna i ett katabolt tillstånd eller inte.

  2. Sara skriver:

    Tack för förklaringen! Väldigt lättförståeligt 🙂

  3. Martin skriver:

    Tack för ett väldigt intressant och givande inlägg.

  4. Peter skriver:

    Vilket tillstånd ska kroppen vara i för att bränna fett?

  5. levstarkt skriver:

    Anabolt tillstånd, för det katabola tillståndet stänger av fettförbrännining för att spara på energi och använder muskelmassan som primär energi för kroppens viktiga funktioner! Mer muskler = högre basal energiförbrukning!

  6. Peter skriver:

    Tack!
    Räcker det med protein för att undvika katabolism eller behövs det kolhydrater också?

    • levstarkt skriver:

      Proteiner och fett räcker gott och väl, men äter man grönsaker och mejeriprodukter så får man alltid i sig några får gram med kolhydrater. Jag ligger för nuvarande på ca 40g kolhydrater om dagen och det känns bra för mig för då kan jag äta vad jag vill och träna på max hela tiden.

  7. Tobias skriver:

    Var ifrån får du din fakta.

    För den fakta jag fått höra och läst så har jag för mig att det handlar om att man ska hålla kroppen i ett metaboliskt läge för att hålla förbräningen uppe. däremot så är det anabiliskt läge som kroppen ska vara i för uppbyggnad.

    men som sagt ju mer muskler desto bättre förbräning.

  8. Muskelmorsan skriver:

    Gillar din sida.
    Har läst på flera sidor om att periodisk fasta,
    dvs man äter under 8 h, vanligast mellan 12-20, och helst
    Paleo eller Lchf kost.
    Detta skulle enligt dessa källor göra att fettförbränningen
    ökar samtidigt som musklerna får vara kvar och växa
    då man naturligtvis skall fortsätta med sin träning.Att det är förlegade
    kunskaper att kroppen behöver mat så ofta, hur gjorde våra förfäder?
    Åt de flera mål om dagen?
    Men nu blev jag tveksam…..
    Inget alls du kan eller vill rekomrndera antar jag…

    • levstarkt skriver:

      Jag har läst om periodisk fasta, men jag vet inte om det är så bra om man tittar på det naturliga kortesol kurvan man har under ett dygn. Men testa och se hur du tycker att det funkar!

    • runnur skriver:

      Jag är också nyfiken på hur det funkar för dig om du började fasta efter att du skrev denna kommentar.

      Jag käkar växelvis LCHF och Paleo och har börjat köra på periodisk fasta enligt det ätfönster som du anger. Har bara gjort detta i någon vecka, men märker en – långsam – viktminskning. Har inte riktigt reflekterat över om jag tappar något styrka när jag tränar, men rent spontant känns det inte som om att så är fallet.

      Vore intressant att höra vilka erfarenheter fler har av att fasta. Till exempel finns ju Warrior-dieten där man bara käkar en gång per dag. Läste även på Mark Sissons sajt att han ibland inte åt efter ett träningspass för att simulera en misslyckad jakt. =)

      • Muskelmorsan skriver:

        För mig var periodiska fastan en total katastrof.
        Det enda jag gjorde var att tänka på mat.
        Den typiska bantar fällan, livsfarligt om man
        en gång varit där.
        Tyckte ibland att morgonträningen gick bättre, men
        det kan lika gärna varit inbillning.
        Risken är att man äter för lite totalt under dagen.
        Nej, aldrig mer.
        Ät bra mat, protein och bra fett så mår kroppen
        så mycket bättre.
        Då kan man ägna sig åt annat än att räkna hur
        länge det är kvar till nästa mål.
        Tror tyvärr att detta är värre för tjejer.
        Någon annan som är av annan åsikt?

Lämna ett svar till levstarkt Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *