Ett quick fix på något som har tagit år att skapa

Plötsligt så bestämmer man sig för att göra något åt sin livsstil. Man ska börja träna mer, äta bättre, ta cykeln till jobbet, inte kolla så mycket på tv utan var aktiv i stället. Då börjar man leta efter ett quick fix, ett sätt som ska förändra ens liv över natten. Det kan vara en pulverkur som garantera det ena eller andra eller det där magiska träningsprogrammet, eller den där prylen som på en kvart får dig i trim.

Är det inte konstigt att man letar efter ett snabbt sätt att fixa något som har tagit år att skapa. För vem blev fet över natten eller vem tappade kondisen en dag på jobbet. Det tar år att bli fet, jag vet det, för inte vägde jag 104kg för 10 år sedan då vägde jag kanske 94kg och 10 år före det kanske 84. Så varför skulle jag tro att 20 kg skulle bara försvinna så där snabbt, när det har tagit mig 20 år lägga på mig det. Det har tagit mig över 1 år att skala av 20kg, det tog mig 11 månader av stenhård träning att tappa de första 10kg. Och då så gott som utan att ändra min kost, utan bara av stenhårad högintensiva kettlebell träning och löpning. Nästa 10kg försvann på 6 månader, när jag ändrade på min kost och slutade äta så otroligt mycket kolhydrater och börja äta LCHF i stället.  Självklart i kombination med 3-5 träningspass i veckan. För jag vill inte bli tunn som en räka. Jag vill bli snabb, stark och uthållig!

Nu har jag legat på 84kg i snart 2 månader, men midjemåttet har blivit mindre och troligtvis har muskelmassan ökat. Det vore konstigt annars, så pass många tiotusental kg jag har lyft dom senaste 3 månaderna på gymmet. Men som ni ser så är det ingen quick fix som har gjort den här förändringen, utan det är en långsiktig plan och ett livsstilsförändring som har gjort detta möjligt. Om en månad fyller jag 45 och jag kommer att vara i min livsform, men jag kommer att vara i än bättre form när jag fyller 46,47,48,49,50,51….för jag har inte något slutmål med min träning, bara delmål!

Om du minimerar ditt kolhydratintag så kommer du att gå ner i vikt, så enkelt är det. Om du tränar hårt så kommer du att bli fastare i kroppen och gå ner i vikt, så enkelt är det.  Om du kombinerar dessa två så kommer det att gå fortare men det kommer ändå ta minst 6-8 månader om du har 10kg som ska bort och än längre om det är mer. Så det är inget quick fix pulver program med en magisk TV-shop pryl som gör det. Utan det är du själv och din fria vilja att förändra ditt liv som är hemligheten. Men kom ihåg att det är värt allt slit att komma i form. Jag kände det i onsdag då jag stack ut på en 13km löprunda på fjället med min hund. Solen sken, naturen hade börja få de första höstfärgerna och jag sprang km efter km utan att det var jobbigt. Det är livskvalité!

Några tips på vägen:
– När du har bestämt dig för att förändra ditt liv, gör det precis då inte på måndag eller nästa vecka eller när sommaren är slut gör det här och nu!

– Bli intresserad av det du ska göra, ska du börja löpträna, lär dig allt om löpning, ska du styrketräna lär dig allt om styrketräning. Ska du äta bättre lär dig att laga bra mat, lär dig att förstå vad det står på en innerhålsförteckning, köp inte färdiglagad mat, för all färdiglagad mat är sämre än om du skull laga den själv från grunden.

– När du tränar ge allt, man ska bli svettig av träning.

– Om ett par nya skor får dig att springa mer köp dem, om ett nytt linne får dig att känna dig snyggare på gymmet köp det. Gör allt som krävs för att du ska träna mer.

– Ta en bild på dig i bara underkläderna samma dag som du bestämmer dig, mät också din midja och hals. För då har du svart på vit hur din kropp förändras månad efter månad. Sen kan det vara en kul påminnelse om vart du har varit och vart du aldrig ska vara igen.

– Ha delmål men inget slutmål, träna inte för en tävling, gör du det så är det lätt hänt att när tävlingen är över så slutar du och träna. Se en tävling som bara ett till träningspass av många.

– Följ mina 10 goda råd hur du går ner i vikt.

– Slutligen ge inte upp, utan ge allt i stället, det tog mig 20 år att bli fet det tog mig 18 månader att tappa dem igen.

Ät rätt, träna hårt och lev starkt!

 

One comment

  1. Adam H skriver:

    Inspirerande blogg!
    Läser den med glädje, kul att du uppdaterar flitigt.

    /Glad tränings- och LCHF-amatör

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *