Styrka i förhållande till kroppsvikt


Jag ock min Trek Madone på väg till Storulvån på en av Sveriges vackraste cykelvägar.

Mitt mål är att bli starkare och snabbare utan att för den delen gå upp i vikt. Visst muskler väger mer än fett. Men rätt träning gör dig stark och snabb, men utan att för den delen bli köttig. Många som börjar träna styrketräning och samtidigt vill gå ner i vikt, framför allt tjejer, oroar sig för att dom ska få för mycket muskler. Glöm det, det krävs en riktigt medveten träning och faktiskt att man äter mer än man gör av med för att man ska öka i muskelmassa på ett påtagligt sätt. Och ni tjejer, ni behöver träna ännu mer och äta extra mycket för att få samma resultat som en kille. Vad som däremot händer vid styrketräning samtidigt som man går ner i vikt är att musklerna blir hårdare, fettet försvinner ur musklerna och man börjar få en mer atletisk hållning som bidrar till att man ser mer vältränad ut. Sen kommer man om man gör allt rätt, också med störtas sannorlikhet att öka något i muskelmassa. Kanske 2-3 kg på ett år något minder om man är tjej. Altså inte mer. Men däremot så får man muskler som är van att jobba och som kräver mer energi under dygnets alla timmar, och den basala energiförbrukning ökar.

Men det viktigaste av allt är att skapa en perfekt balans mellan styrk och vikt. För en stor och extremt stark kropp blir inte snabb, en lätt och tunn kropp blir inte stark. Så målet är att bli så stark som möjligt men ändå inte tappa i snabbhet och uthållighet. Jag vill springa snabbt, cykla långt och lyfta tungt. Jag vill bli så allsidig som möjligt. Nu har jag tagit bort ca 20kg fett, laggt på mig några kg muskler, ökat min syreupptagningsförmåga något. Nu är det dags att öka i styrka, snabbhet och uthållighet!

Läs gärna Gym Jones artikel om Power-to-Weight Ratio

5 comments

  1. Stefan Nilsson skriver:

    Lägg gärna till din blogg på Hälsoartiklar.se/bloggar/ 🙂

  2. Räkans LCHF skriver:

    Tell me about it, jag är en liten tjej på runt 50kg som tränar tungt som ett djur för att bli biff och de går ju inte snabbt inte…

  3. Wille skriver:

    Du har precis cyklat förbi våran lilla stuga och har storsnasen till höger ser jag. Vilket härligt ställe:-)

  4. Martin skriver:

    Vilket får man mest ut av om man kör 30 min hård löpning med maxpuls 172, eller 60 min cykling i puls 160? Vad tror du? Härlig och intressant blogg förresten!

    • levstarkt skriver:

      Du ligger nog inte och springer på din maxpuls i 30 min, utan du ligger och springer på en puls på 172 som är en bit i från din maxpuls som kan var typ 190 om du är 40år gammal. Det viktigaste här är att veta din max puls alltså 210 – (0,5x din ålder) =maxpuls. Sen rent spontant så skulle jag hellre cykla 60min på en puls på 160 än att springa i 30min på 172 i puls om jag vill maximera energiuttaget. Men allt beror på maxpuls och vilopuls. Läs mer om pulsträning här

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *