Periodisk fasta: träning och hur mycket ska jag äta?

IMG_5182

Oj vad många hakar upp sig på att hur kan man träna utan att äta något före, det är inget problem, du kommer inte att göra något max resultat på en mara eller 1RM i Clean and Jerk under fastan. Men du kommer utan problem kunna köra ett hårt CrossFit pass utan att äta något på 15 timmar. Men det kan ta 2-3 dagar innan du är där och då framför allt om du INTE har ätit lågkolhydrat kost tidigare.

Om du inte kan eller hinner träna precis före lunch så kan du lägga upp din träning så här.

Morgonträning: ta 5g BCAA före träning och efter träning och en proteinshake eller Fortified paleo smoothie efter lunchen, det gäller att få i sig proteiner.

Träning på em/kväll: Se till att du äter direkt efter träningen hinner du inte ta en proteindrink direkt efter träningen eller en Fortified paleo smoothie

Sen den andra frågan är hur mycket ska jag äta, jag försöker få i mig ca 2-2.5 gram protein per kg/kroppsvikt. Alltså väger du 80kg ska du äta 80 x 2,0-2,5 = 160-200g proteiner per dag, ett par matskedar fett och en stor sallad till varje måltid. ca 70 g kolhydrater till middagen. Du kommer att hamna på ett kaloriunderskott under fasta det är ju det som är vitsen med fasta.

Jag kör fasta från söndag kväll till fredag lunch, men jag äter strik paleo på fredag och unnar mig ett eller flera glas vin till middagen. Jag äter i princip vad jag vill på lördag då kan det slinka ner både en pizza och en glass och popcorn. På söndag äter jag strikt strikt paleo frukost, lunch och middag men jag äter ingenting efter 20.00 för då börjar fastan igen.

Så om man summerar detta: Det är inte något problem att träna under fasten. Ska du träna på morgonen alltså under fasta se till att du får i dig 5g BCAA före och efter träning. Ska du träna på em/kväll försök att träna precis före middagen men gör det inte efter middagen. Ät massa proteinrik mat, lägg till en Fortified paleo smoothie under dagen eller en proteindrink. Ät bra med fett och större delen av kolhydraterna till middagen. Tränar du inte skippa smoothien och proteindrinken!

3,2,1 köör…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *