Den bästa träningen är den som ger effekt!

Den bästa träningen är den som blir av, är det någon som har sagt. Jag kanske, eller vad tror ni om att den bästa träningen är den som ger effekt. För varför tränar man, jo man gör det för att man vill få effekt. Det kan vara så att man tränar för att man vill gå ner i vikt, bli starkare, snabbare, smidigare, bättre i den sporten man sysslar med eller för att man vill må bra. Då måste man träna så man uppnår det på något sätt. Man kanske inte uppnår det till 100% men till 80-90% i alla fall. Då kan man inte säga att den bästa träningen är den som blir av, efter att man har stått i en elipsmaskin i 45minuter och läst en träningstidning. Nej träning är något som känns i kroppen, pulsen ska gå upp, man ska känna att musklerna jobbar och efteråt så får man ett endorfin påslag. Det är träning som ger effekt. Man kan inte sticka ut och gå med hunden och säga att det är träning, det är att gå ut med hunden och det är inte något fel med det, man kalla inte det för träning. Stick ut och spring intervaller med hunden, det är träning, sen är hundar gjort för att springa i hög fart korta distanser. Det är i princip bara människor som är skapad för att springa långa distanser. Då får både du och din hund bra träning som ger effekt.

Så om vi nu tycker att den bästa träningen är den som ger effekt. Hur kan vi veta att träningen ger effekt? Du måste mäta din träning på något sätt, typ försöker öka vikten i marklyft, springa en specifik runda snabbare eller varför inte försöka göra Fran under 5 minuter. Du kan inte mäta effekten om du alltid ställer dig på samma elipsmaskin med samma motstånd och kör exakt 45minuter.  För det första så lär sig kroppen ganska snabbt att det du gör är något som den inte behöver kompensera för då den inte får någon förändring i motståndet. Vist första 3-5 veckorna fungerar det, alla träning fungerar i 3-5 veckor. Men om du ska får en progressiv förbättring (effekt) så måste du ständigt utmana din kropp som är lat av naturen. Din kropp vi minimera energiåtgången, det vill den göra 24timmar om dygnet. Kroppen är programmerad att spara på energin och jobba så effektivt som möjligt. Men lurar du kroppen med jämna mellanrum att nu är det något annat som gäller så är den snabb att anpassa sig till den nya arbetsbördan för att sedan kunna spara på energi igen. Kroppens sätt att anpassa sig kan innebära att du får starker muskler för att den ska tåla mer påfrestning när du gör tunga knäböj, bättre uthållighet för att den ska kunna spara på energi fast att du vill röra dig länge och fort när du löptränar. Eller så får du valkar i händerna. Just valkar i händerna är ett typiskt exempel på hur kroppen anpassar sig genom att förändras. Första gången du greppar en kettlebell så kommer dina händer att signalera till din hjärna att nu är det något nytt på gång och det här känns konstigt i händerna. – Jag kommer att behöva få mer skydd i mina handflator annars så kommer dom att gå sönder skriker dina händer till hjärnan. Direkt så börjar kroppen pumpa ut tillväxthormoner för att tillverka mer och kraftigare hud där det behövs. Men den gör det inte längre än det är nödvändigt. När du har fått hårda valkar i händerna så tycker kroppen att nu räcker det och den spar på energi. Den fortsätter ju inte att producera mer valkar än den behöver. Den har anpassat sig för det som gäller just nu, slutar du träna med kettlebells så försvinner valkarna. För kroppen ser inte det som något viktigt att producera ett skydd för händerna om det ändå inte behövs. Även om kroppen är lat så är den smart!

Samma sak gäller all träning, springer du exakt lika lång varje gång så lär sig kroppen det, kör du alltid 4×10 bänk, 4x10Bcurl och 1000 situps så lär sig kroppen det och effekten uteblir. Så den bästa träningen är den som ger ständig variation och utmaning. För många är den träningen som inte följer något program den bästa träningen. För tränar du sporadisk allt möjlig 3-4 gånger i veckan, CrossFIt, löpning, simning, kettlebells, yoga, klättring, cykel och lite vanity träning för att få snygga armar. Så är det mycket bättre träning än om du följer ett 4 veckors program utan progression eller förändring. Så följ bara ett träningsprogram om den ger dig nya utmaningar och du känner att den ger en mätbar effekt. Paleo Nordic Rebott träningsprogrammen är ständigt varierande och utmanande! Men våga också träna något annat än vad ditt program säger, är det fint väder stick ut och spring istället för gå på gymet bara för att ditt programmet säger så. Testa dig lite då och då, försök att springa snabbare, lyft tyngre eller kasta upp ett ben bakom nacken om det är något du vill kunna. För gör du det så kommer din träning att ge effekt och du kommer att bli starkare, snabbare, snyggare eller bara må så mycket bättre.

2 comments

  1. Katarina skriver:

    En liten aha-upplevelse blev det allt där så här på torsdagskvällen.

  2. Annak skriver:

    Så bra skrivet!
    För hemmatränare är det perfekt med detta,
    korta och tuffa intervaller med kettlebells.
    Uppmärksammade att kroppen tappade formen
    direkt under sommaren då träningen bara bestod av
    raska promenader under några veckor.
    Trots 70/30 i mat, men mängder av lightläsk.
    Finns skriver om lightläsk på lev- stark bloggen vill jag minnas.
    Så, tack för inspirationen, igen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *