Men sen då?

Då har det gått en vecka med riktig mat och träning. Många börjar säkert fundera men sen då, vad gör man sen efter de här 4 veckorna är över. Hur äter jag då? Man äter precis som under dessa 4 veckor men med 100/80 tänk. Alltså man äter 100% rätt 80% av tiden. Det innebär att när jag äter normalt så äter jag rätt. Men blir jag bjuden på kalas så äter jag det som bjuds, även om jag personligen äter mindre av det som jag inte tycker är bra och mer av det som jag vet är bra. Sen kan jag om jag känner för det äta en hamburgare, jag brukar skippa brödet, men jag gillar pomes frittes. Jag dricker aldrig cola, men jag kan dricka en god öl. 100/80 innebär också att du försöker äta hela måltiden inom ramarna för vad som är rätt, så det inte blir så att bara för att du har ätit nyttigt och gott, så får du en sockring dessert var och var annan dag. Ät riktigt 6 dagar i veckan och ät mindre bra en dag om det är så du tycker att det blir bäst för dig. Det viktigaste är att du hittar ett sätt som fungerar för dig och din familj. Lite pasta ibland dör du inte av, en glass dör du inte av, men bara glass och pasta hela tiden blir inte bra, det vet du säker själv.

Sen en annan sak, jag är inte någon paleo taliban, som rynkar på näsan åt varken lite rapsolja eller ett glas riktig mjölk. Jag vet att jag tål mejeriprodukter och jag väljer alltid den fetaste varianten. Mättar bättre och innehåller mer nyttigheter. Så om du väljer att äta mejeriprodukter gör gärna det men försök att avstå från det under dessa 4 veckor så att du hinner känna hur din kropp mår utan mjölksocker och mjölkproteiner. Känner du inte någon skillnad lägg till mejeriprodukter om du vill det. Sen det här med vegetabiliska oljor som är rika på omega 6 fetter. Jag vet inte om du känner till skillnaden mellan omega 3 och 6 och vad de har för funktion i kroppen.

Omega 3 är ett essentiellt fett som kroppen behöver. Man kan få i sig omega 3 om man äter mycket vildfågand fet fisk, vilt och fårkött från får som får beta ute och ägg bland annat. Men det är ändå svårt att få i sig tillräcklig med omega 3 i förhållande till ett annat essentiellt fet och det är omega 6 som det flesta har mer än tillräckligt av. Omega 6 fett får man från vegetabiliska källor som olivolja, rapsolja, avokado etc. Problemet är att omega 6 fast att den är essentiell, så är det också inflammatorisk, meddans omega 3 är antiinflammatorisk. Så både Omega 3 och 6 är essentiellt, alltså fetter som kroppen måste ha och som koppen inte själv kan tillverka. Men har man en obalans mellan omega 3 och 6 som det flesta har, så drabbas man lättare av inflammationer. Så vad som är viktigt är att äta en varierande kost som ger både omega 3 och omega 6. Ett perfekt intag av omega 3 och 6 bör ligga på 1:1 eller än bättre 2:1 enligt vissa. Inte som det ser ut idag med 1:20. Det finns flera studier som visar att en obalans mellan omega 3 och 6 kan vara orsaken till många sjukdomar, hjärt- och kärlsjukdom, cancer, demens och alzheimer, depression och ångest, dyslexi och ADHD, Schizofreni, reumatism mm. Så nu börjar du säkert förstå att omega 3 är ett viktigt fett för kroppen.

Så det är därför jag tycker att man ska välja kokosfett, smör eller kallpressad olivolja före rapsolja, matolja, margarin och andra omega 6 rika fetter. Det är därför jag tycker man ska äta massa fisk, kött från vilt och gräsbetande djur. Sen är det inte fel att ta omega 3 kosttillskott för att få en bra balans mellan omega 6 och 3.

Så då du nästa gång tänker, men sen då? Då ska du tänka på att rebooten är till för att få dig att börja äta riktig mat, mat utan tillsatser, mat som du vet vart det kommer ifrån och mat som du själv har lagat. Sen om det är något enkelt som en köttfärssås med frästa gröna bönor eller om det är en osso buco som tar sin lilla tid att tillaga, så är det ändå mat som du själv vet vad den innehåller. Äter du så, så kan du utan problem äta makaroner och falukorv i bland eller en kanelbulle som din mormor har bakat. Du kommer att orka leva starkare och träna hårdare. Men framför allt som kommer du att må så mycket bättre.

 

3 comments

  1. Anna skriver:

    Bra skrivet. För övrigt var bolognese med bönor grymt god!!

  2. a_ekstedt@hotmail.com skriver:

    Jättebra!

    Tack 🙂

  3. Ullis80 skriver:

    Grymt, tack för pep och inspiration!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *