Du börjar bli en stenåldersmänniska…

6 dagar av lågkolhydratkost med mycket fett, proteiner och grönsaker. Vissa brukar blir lite trötta i skallen nu, andra känner att man inte riktigt har den explosiva kraften när man tränar. Var lugn, det är nu kroppen ställer om sig till naturlig fettdrift. Kroppen börjar förstå att det faktiskt är det naturliga fettet den ska använda som huvudsaklig energikälla, och inte snabba kolhydrater som skickar blodsockret i taket och triggar fettlagringen i cellerna. Efter ungefär 10-12 dagar så är man på god väg att bli en stenåldersmänniska igen och kroppens mitokondrier fungera som dom ska. Börja inte fuska med att äta för mycket kolhydrater före träning bara för att du inte får till det explosiva, jag lovar att explosiviteten kommer tillbaka.

En annan sak kanske du har märkt, det är om du har ätit mycket kolhydrater tidigare, det är att du ha tappat en del i vikt. Det är inte för att du har bränt massa fett på dina stenhårda träningspass 😉 Utan för att kolhydrater binder vatten, för att var mer exakt 1g kolhydrater binder 2,7g vatten i musklerna. Så du kan lätt ha gått ner både 1-2kg första 4-5 dagarna. Dom kommer tillbaka lika lätt om du börjar äta pasta och bröd igen. Fettförbränningen som gör dig lätt på riktigt sättare kommer igång ungefär samtidigt som din kropp är helt återställd att fungera som den ska och då brukar många tappa 1-2kg eller mer på ett par veckor och då är det kroppsfett vi pratar om och inte vatten.

Träna rätt, ät fett och lev lätt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *