Att skala en WOD!

Då har vi kört de tre första träningspassen. Ni som tränar ute kör samma pass som ni har kört tidigare under veckan igen på fredag, lördag, söndag. Vi som svettas på gymet har Fran att se fram emot på fredag!

Men vänta jag kan ju inte göra 21-15-9 truster på 40kg och 21-15-9 pullups tänker du lite panikartat och funderar på om du ska köra lite biceps curl istället 😉 Det är ju nu det fina med CrossFit träningen kommer in. Att skala en WOD. Alltså att anpassa den så att den fungerar för dig.

Så hur gör man då Fran skalad? Då det är en benchmark WOD så vill man ju inte ändra på repsen. Men man kan ju ändra på hur man gör trustern, du kanske kan göra det med 30kg eller bara stången, eller med en 8kg medbal. Du ändrar helt enklet vikten du tränar med. Sen har vi pull-upsen, Man kan göra dom med hopp, man kan göra dom avlastad med hjälp av en kompis som håller i benen, eller man kanske tar hjälp av en gummisnodd. Alltså inte en sån som ni har i skrivbordslådan, utan en sån där fet gym gummisnod. Man gör alltså 21-15-9 reps av truster och pull-ups på det sättet som fungerar bäst för dig. Du skalar helt enkelt WODen så den passar dig. Du kör lika hårt och blir lika trött som dom som kan köra den RX på 3 minuter. Nästa gång det står Fran på vitatavlan så kanske du klarar av att köra på lite mer vikt eller lite snabbare, en dag gör du Fran under 5 minuter och klappar dig själv i ryggen stolt! Det är så det funkar med att skala en WOD!

Samma sak kan du göra på ute träningen, går det inte att göra armhävningar, testa att göra den första riktigt, sen resten på knä. Ja, du fattar säkert. Du anpassar passet efter din förmåga, men gör det inte bara för att det ska bli lätt för dig, gör det bara om du måste för att du ska kunna klara av det. För det är ingen som kommer att tacka dig för att du fuskar.

 

WOD = Workout Of the Day
RX = Som föreskrivet
Fran = en av många CrossFit benchmark med tjejnamn, och vi vet att tjejer är hårda dj-vlar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *