STAC grundtränarutbildningen sammanfattning!

Måndag ny vecka och nya utmaningar. Igår när jag kom hem efter 3 dagar i Ronneby och STAC grundtränarutbildningen så var mitt huvud fylld till brädden av nya kunskaper och ett nytt sätt att tänka på vad det gäller hur man planerar sin träning. Inte för att jag har varit lågt ifrån STAC sättet att träna, utan mer hur ska jag nu effektivisera min egen träning. Men framför allt så har jag fått en riktigt bra grund att stå på var det gäller att träna andra. Jag gillar STACs sätt att se på träning i ett helhetsperspektiv, ett holistiskt sätt att tänka skulle man nog kunna kalla det. För allt hör ihop, kost, träning, vila, arbete och vardagen. Man blir inte bättre än vad den svagaste delen i en kedja är. Tränar man bra men äter skräp så blir resultatet där efter, tränar man bra, äter bra men stressar för mycket och sover för lite, ja då kan du gissa vad händer med din kropp. Allt hör ihop och allt är lika viktigt. Sen kan man säkert känna sig bra till mods om man träffar rätt på 3 av 4. Men ska man optimera sin träning så är det alla fyra pusselbitar som ska falla på plats. Man ska träna rätt, äta bra, stressa mindre och sova minst 8 timmar varje natt. Det är då resultatet börjar komma.

Sen har jag också fått insikt under STAC grundtränarutbildningen i hur viktigt en bra rörlighet och styrka är för att man ska kunna utveckla sin träning. Jag har skrivit tidigare att man behöver en bra grund för att bygga ett hållbart hus. Men nu måste jag lägga till, att man behöver göra ett bra markarbete för att grunden ska stå stadigt för att man ska kunna bygga ett hållbart hus.

Så tillbaka till vad är det som gör kroppen stark? Vad är det som gör att kroppen håller när man börjar utsätta den för den stressen som hård träning innebär. Man måste helt enkelt ha en god rörlighet och alla kryss på platts i kroppen. Kryss tänker ni nu, vad då kryss? Kryssen är det som skapar en vridstyvhet i en konstruktion.  Lika så har vi olika kryss i kroppen som skapar en vridstyvhet. Det viktigaste krysset är den nedre bukmuskulaturen. Den som håller bäckenet på plats. Ser till att ryggraden står stadigt och kontrollerar benens rörlighet och position i förhållande till överkroppen. Alltså en dålig kontroll eller svaghet av den nedre bukmuskulaturen leder till att det viktigaste krysset i kroppen inte håller och man kan inte hålla en god löpekonomi, en perfekt hållning i knäböj, man kan inte räta upp sig och hindra ett fall när man trampar på en isfläck. Man är helt enkelt för svag där det är som viktigaste att vara stark. På det sättet bygger man inte en stark kropp.

Så undre kursen så fick vi lära oss att göra en STAC bas-screening. Den är till för oss tränare att få en uppfattning av en individens nulägesnivå. Den fokuserar på flexibilitet, hållning, statisk och dynamisk stabilitet i tre plan. Efter en sån screening så har man en bra bild på vad som kan behöva göra för att en person ska kunna träna och utvecklas på ett effektivt sätt men liten risk för skada. Man får helt enkelt svar på om alla kryss är aktiverad och om dom är hållbara nog för att man ska klara av att träna. Själv så har jag fått reda på att jag behöver göra något åt mina axlar om är något framroterad, jag har en stel bröstrygg, och har svårt att aktivera den nedre bukmuskulaturen. Så ni kommer att få se både stretcha och på pilatsebollen det närmaste veckorna på gymmet 😉 Men först ska jag ”tvinga” alla mina vänner att genom gå en STAC bas-screeing med mig för att jag ska få upp vanan att genomför screeningar. Efter det så ska jag ge dom som behöver det, ett stretch- och korrektivt träningsprogram så att dom 2-6 veckor ska ha en så pass god rörliga och stabila att dom utan problem kan träna på precis den nivån dom vill. Vill dom sen ha hjäp att gå vidare så har jag genom STAC fått redskapen att bygga effektiva träningsprogram som är klart mycket mer än 4×10 bänkpress och lite bicpes curl. Som första steg så ska jag börja designa om mitt 6 veckors grundstyrkeprogram och göra den mer upp to date.

Det jag har lärt mig under dessa 3 dagar i Ronneby tror jag inte att jag skulle ha kunnat lära mig någon annanstans på ett så här bra sätt. Helheten i STACs sätt att lära ut känns unikt i Sverige, och när jag pratade med det andra på kursen så fick jag samma svar. Några av PTna på kursen sa att det dom hade lärt sig var klart mycket mer på dessa 3 dagar än vad dom lärde sig på hela deras tidigare PT kurser.

Vill du lära dig av det bästa gå STACs grundtränarutbildningen i höst. Själv så är jag taggad på att går STAC Elittränarutbildning. Inte för att jag egentligen vill bli någon elittränare utan mer för att jag känner att den kunskapen man kan få på STAC är unik och jag tror att jag skulle växa som människa av att få ta del av detta! Tack Anna och Jocke Dettner för att ni vill dela med er av alla er kunskap!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *