STAC grundtränarutbildning dag 1

Kändes så där att vakna kl 0330 i morse för att först ta en taxi till Östersund och sen fakiren till Arlanda sen vidare med flyg till Ronneby. Men oj vad bra det kändes redan efter först timmen av STAC grundtränarutbildningen. Jocke Dettner, delägare, inspiratör och huvudtränare på STAC visade direkt varför det här måste vara en av Sveriges bästa utbildningar för blivande styrkecoache inom all typ av idrott, oavsett du ska jobba som PT eller ta hand om din idrottsklubbs träning, eller som vissa på kursen, se till att Sveriges blivande elitidrottare ska få den bästa möjliga träning för att prestera maximalt. Jockes långa karriär både som naprapat, doktorand inom idrottsmedicin, och åtskilliga år som tränare för både enskilda elitidrottare och lag. Borgar för att det här en kurs som bottnar i riktig kunskap och erfarenhet. Sen en sak som jag gillar är att, och som inte kommer som en överraskning för er som följer min blogg, det är att kosten har en stor och avgörande betydelse hur man presterar. Hela STACs sätt att se på kost är precis som min baserad på att vi är programmerad sendan 100.000 år att fungera på riktig mat. Alltså kött, fett och bra kolhydrater. Inte sönder processade livsmedel, massa tillsatser, mjöl och socker. Gång på gång under dagens teoridel som hamnade Jocke på vikten att äta rätt! Lika så, ni som har hängt med på min 30 dagars Paleo/Lchf utmaning. Vikten att sova tillräckligt och vikten av att stressa ner minst en timme innan man gå och lägger sig.

Under dagen idag så har vi gått igenom kroppens viktiga system så som, muskel- närv-, cirkulations- och hormonsystem. Vi har gått igenom vikten att träna för ett ändamål och att anpassa träningen efter detta. Vikten att variera och progresera sin träning för att kroppen inte ska anpassa sig. För man blir bra på det man tränar och man blir det man tränar. Det finns ingen vits för en hockey spelare att träna distanslöpning för att få en bra och snabb tid på 5000meter. En hockey spelare ska inte träna kondition på det sättet, han ska träna kondition på det sättet så att han blir uthållig i hockey inte i att löpa 5000meter på tid. Just det här exemplet blev ju än mer levande då en av kursdeltagarna är Hasse Jonsson, fd. back i Tre kronor, MODO och Pittsburgh Penguins, han förklarade hur stor del av hans träning har sett ut under alla år som hockey spelare. Där det har varit viktigare att prestera bra på olika tester som Riksidrottsförbundet och kubbarna har satt upp, och inte i vad som kan vara relevant för en hockey spelare. För det är samma test oavsett du spelar hockey, kastar spjut, brottas, eller åker konståkning. Det är det är Coopers test, det är brutalbänken etc. STACs filosofi är att, ska ett test för en idrottare visa något så måste testet också bygga på vad den specifika idrottsgrenen förutsätter. Alltså man kan inte göra samma test om man är brottare eller alpin skidåkare. Alla idrotter kräver sin gren specifika test för att resultatet ska vara relevant. Det kan vara så illa att coopers test vid fel tillfälle kan förstöra allt för en framgångsrikt konståkare som har byggt upp en explosiv styrka inför en stor tävling. Detta baserat på kunskapen om olika muskelfibrers unika egensak och förmåga att anpassa sig till den typ av belastnings den utsätts för. Jag ska gå in på det i ett senare blogg inlägg. Så det är otroligt spännande att få ta del av den kunskapen som både Jocke förmedlar och det som de andra kursdeltagarna lägger in. Det här var bara en lite del av det vi gick igenom idag, men nu måste jag kasta in hatten och lägga mig. Imorgon är det dags för screening, övningsval och övningsvariabler set, rep, tempo, intensitet och vila på schemat. 80 % praktik, 20 % teori.

Mer info om STAC hittar du här>>

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *