WOD#111130 – Styrka/uthållighet

Catalyst Athletics standard warm-up

sen

A.
5-5-5-1-1-1 Back Squat (1MR)

B.
6 x 8 Front Squat

C.
10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 Bänkpress + Pull-up stege
(Börja med brett grepp i bänkpressen, flytta ihop händerna inför varje nytt sett, sista settet ska händerna vara ihop)

 

Jag har haft problem med min vänstra fotled sen jag bröt den för 15 år sedan. Jag har bara delvis rörlighet i den när jag luta underbenet framåt. Jag har försökt på alla sätt och vis att få den rörligare. Men det har inte fungera. Jag har testat att ändra på ”stancen” när jag kör knäböj, bredare, mer ut vinklad fot, men allt har bara resulterat i att jag har överkompenserat med mitt högerben. Resultatet är att jag nu är avsevärt starkare i mitt höger ben än vänsterben. Så jag fick tips av en kompis att jag skulle testa lyftarskor, så jag beställde ett par Adidas Power Perfect II från lyftarshopen.se. Idag var det första passet med dom skorna. Vilken skillnad, nu kan jag göra riktigt djupa knäböj där båda knäna hamnar i samma läge, jag behöver inte vrida ut vänster fot och jag känner att jag använder båda benen maximalt i lyftet. Så om man har problem med fotleden som inte går att fixa med rörlighets träning så är ett par lyftarskor inte ett så dåligt alternativ. Men har du full rörlighet i fotlederna kör med så platta skor du kan och kör så djup du kan i knäböj det tjänar du på i längden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *