Testresultat kolesterolprov!

Idag var jag och hämtade mina kolesterolprovsvar från HC. Jag har ätit en liberal form av LCHF i 9 månader där jag vissa dagar äter 50-60g kolhydrater medans andra dagar kanske 20-30g. Jag började med LCHF 2 januari i år och har gått ner från 95kg till dagens 83kg. Mitt midjemått har gått ner från 100cm till 88cm. Jag har minskat min kroppsfettprocent från 22% 1 mars till 17% den 1 september. Jag har också under den tiden ökat i ren muskelmassa. Min kondition har blivit markant bättre och jag har blivit starkare och mer explosiv i min träning.

Jag tränar ca 3-5 gånger i veckan, och då framför allt styrketräning, men jag springer och cyklar också en hel del.  Jag äter mycket fett och proteiner i form av smör, bredgott, grädde, olivolja och avokado, nötter, fet fisk, kyckling, får, fläsk- och nötkött. Jag äter massa ägg. Jag äter omega-3 och D-vitamin tillskott. Jag äter massor av grönsaker, en del bönor, lite morot och palsternacka. Jag äter fet yoghurt och bär. En frukt då och då. Jag dricker proteindrinkar gjord på Progenex More Muscle och lättmjölk. Jag dricker rött vin när jag känner för det och en whiskey när jag mot förmodan är förkyld. Jag kan synda en dag i veckan med pommes frites, en lite påse chips eller pasta. Oftare för än nu. Jag äter en bit tårta om jag är på kalas. Men jag dricker aldrig socker. Jag dricker vatten och kaffe.

Alla ”de lärda” säger att man inte kan äta massa mättat fet, och att man måste äta minst 50% av sitt daglig energi behov från kolhydrater. Annars så blir man sjuk! Är jag sjuk? Jag känner mig inte sjuk, jag känner mig starkt, snabb och uthållig. Jag väger mindre och jag lyfter mer. Men vad säger mitt blodprov. 9 månader med massa mättat fett borde ju sätta igen mina blodkärl. Eller, är fett skräcken en myt? När slutade vi tåla mättat fett.  Vi har ätit mättat fett i 100.000 år eller mer, men 1960 så blev vist mättat fett farlig, och 1980 så sa ”de lärda” att vi alla skulle dö av högt kolesterol om vi fortsatt att äta mättat fett. Nej mer kolhydrater, och lite industriellt framställt ”nyttigt” fett som Becel skulle vi äta, inte mättat fett som kroppen vist har fungerat bra på i 1000-tals generationer. Men vad hände, vi blev fetare, och fetare, vi fortsatt att få högt kolesterol, läkemedelsindustrin gnuggade sina händer och säljer årligen kolesteroldämpande medicin för 90.000.000.000kr, alltså 90 miljarder kronor! Tror du dom kommer att finansiera en studie som visar att man inte behöver äta deras preparat utan det går faktiskt bra att ändra på kosten och bli friskare, skulle inte tro det!

Så här är resultatet av att äta mättat fet, proteiner, massa grönsaker och ett glas vin då och då.

LDL (det farliga kolesterolet)  Nu 2,3 tidigare 4,0 (Lågt är bra)
HDL (det goda kolesterolet) Nu 1,74 tidigare 1,24 (Högt är bra)
LDL/HDL Nu 1,3 tidigare 3,2 (Lågt är bra)
Triglyceriderna Nu 0,6 tidigare 1,5 (Lågt är bra)
Totalkolesterol Nu 4,3 tidigare 5,9 (Lågt är bra)

Lägre totalkolesterol, lägre LDL, lägre LDL/HDL, lägre Triglyceriderna och högre HDL, det är ju bättre resultat än vad ett kolesteroldämpande läkemedel skulle kunna visa, och klart bättre resultat än av låg fett kost testerna visar.

Ät fett – träna hårt – lev starkt!


24 comments

  1. Himmelsdyk skriver:

    Hittade hit för ett tag sen från kostdoktorn.se, tränar liknande och kul att kika in här för att få lite inspiration till pass. Gillar även dina ekla men mycket goda recept, keep em coming.

    Kul att dina värden blivit så mycket bättre =)

  2. Danlo skriver:

    Underbart! 🙂

  3. Maria Jallow skriver:

    Jag blir så glad och samtidigt ledsen att inte fler inom vården verkar fatta … kämpa på! Det gör jag! 🙂

  4. Marita skriver:

    Hej! Vilka framsteg du gjort Grattis . Jag och min sambo började också den 2 Januari 🙂 . Han vägde då 96 kg och väger idag 80 kg Han tränar inget , fast det ser ut som om han skulle ha gjort det :-)Lite (ska man kalla det slarv) blir det för honom för han har det jobbet. alltså en del äldra som vill bjuda han på kaffe då de gjort skogs affärer.
    Jag har ”bara ” gått ner 10 kilo och vill ner 10 till men det står still . Några tips ?
    Marita

    • levstarkt skriver:

      När jag har slutat att gå ner i vikt, så brukar jag titta till både träningen och kosten. Ett sätt är att under en kort tid,låt säga en vecka så räknar du kalorier. Det kan hända att du får i dig för lite och då slutar kroppen bränna fet. Det är lätt hänt att man i sin iver att gå ner i vikt också äter mindre än vad som är nödvändigt! Sen kan det vara dags att börja träna. Om så, gör det högintensivt och hårt, du ska bli svettig och det ska vara jobbigt! Annars kan du lika väl strunta i att träna!

  5. fettdrift.se skriver:

    Grattis till kanonbra värden!

  6. Li Nyholm skriver:

    Stort GRATTIS till dig.

    Är LCHF:are själv. Med vissa avbrott, men nu på G igen!

  7. Majoren skriver:

    BRA att du sprider budskapet! Kör på bara!!!

  8. Gunilla skriver:

    Grattis till bra värden. Ser också på bilden att det kanske viktigaste värdet av dem alla; triglyceriderna ligger på 0.6. Det är ju toppen!

  9. Klödderslusk skriver:

    ”Totalkolesterol Nu 4,3 tidigare 5,9 (Lågt är bra)”

    Nej, nej.. mängden totalkolesterol säger inget. lågt eller högt har ingen större betydelse.

    ”LDL (det farliga kolesterolet) Nu 2,3 tidigare 4,0 (Lågt är bra)”

    Nja, jag tror att storleken på LDL-partiklarna har större betydelse. Högt LDL är troligen ofarligt om det är stora snälla ”fluffiga” LDL-partiklar. Och normalt LDL kan vara farligt om det är små, täta LDL-partiklar.

    Bästa sättet att ta reda på risken för hjärtsjukdom är med ett ApoB/ApoA1 (”apo-kvot) prov. Kostdoktorn skriver om det på http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

    • levstarkt skriver:

      Så du menar att man kan ha hur högt som helst på det totalkolesterol, tro inte riktigt på det! Sen har jag hellre lågt LDL än inte, för det är inte i alla fall farligt att ha lågt LDL!

  10. Martin Bäckner skriver:

    Det bästa av allt är att du dessutom inte verkar lida nämnvärt av ditt levnadssätt, ”ätt rätt – träna hårt – lev starkt!” samt må som en ”kung”, dvs toppenbra

  11. […] av 9 månaders LCHF kombinerat med hård träning. Men vad har hänt med hans kolesterol tror du?Lev Starkt: Testresultat kolesterolprov!MerMina kolesterolprov efter 5 år på LCHF / Allt om kolesterol Skriv ut Det här […]

  12. Jannica Eklund skriver:

    Så underbart härligt:)!!

  13. Jenny skriver:

    Lättmjölk?!

  14. […] imponerande resultat! Läs själv här! Knappt så att man tror att det är sant?! Det här inlägget postades i FAKTA, LCHF-Info av […]

  15. Hej, fick precis din blogg rekommenderad! Vilket underbart bra inlägg och grattis till värdena.

    Till Klödderslusk: http://www.perfekthalsa.se/okategoriserade/kolesterol-ar-livsviktigt-inte-livsfarligt/

    Totalkolesterolet är intressant i sin kvot till HDL.

  16. luella skriver:

    hej: vad roligt det är att du gått ner så mycket. jag har börjat med LCHF för ungefär 1½ månad sen och jag mår bara bra. jag är piggare. men jag är laktosintolerant så jag kan inte äta smör bara laktosfritt smör eller bredbart. Hur på verkar det min diet? Får ju köpa allt laktosfritt. jag simmar ung 500-700 m x3 i veckan det är allt jag gör. dricker lite vin och kolsyrat vatten och te och kaffe. Men märker på kläderna att jag gått ner i midjan och magen. men jag vet inte om jag gått ner nåt enligt vågen? Sen äter jag mycket grönsaker ovan jord och en del rivna morötter. Kött och fisk och allt möjligt bacon och ägg. är detta ett bra sätt att gå ner i vikt. Räcker den träningen?
    kram

    • levstarkt skriver:

      Om jag vore laktosintolerant så skulle jag äta massa, fet fisk, oliver, olivolja, nötter, avokado, bacon, ägg, fläskkött, nötkött, kyckling, lamm, bär och alla grönsaker som växer ovan jord, jag skulle nog skippa laktos fria produkter, för finns det typ en riktigt fet laktosfri yougurth? Följer du mina 10goda råd för att gå ner i vikt, så kommer du att gå ner i vikt. Ja, träning är en del av att gå ner i vikt, simning är bra, men högintensiv styrketräning är bättre! Sen kommer du att må bättre av att träna hårt, kroppen utsöndrar endorfiner vid hård träning.

      Träna hårt – ät rätt – lev starkt!

    • mejv skriver:

      Har du provat med laktosmat sedan du började med LCHF?
      Själv var jag kraftigt laktosintolerant före LCHF – nu klarar jag proppa i mig hur mycket som helst – inga problem.

  17. Ninja Ister skriver:

    Engentligen säger inte totalkolesterolet så mycket, det måste vägas in tillsammans med andra riskfaktorer. Man har sett, i en ganska färsk studie, att högt totalkolesterol är risk för de som redan haft infarkt. Jag vet dock inte om det var skillnad på HDL/LDL i den studien.

    Har man inte fler ”riskfaktorer” än höga blodfetter, då är det i princip ingen riskfaktor, vad jag har förstått.

    Dessutom vet man att om man har god kondition (=hög syreupptagningsförmåga) så motverkar det i princip allt negativt!
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2951585/ (En av författarna, Blair, menar att det är bättre för hälsan att vara fet med god kondition än smal med dålig kondition, Fat&Fit alltså!)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *