Kroppssammansättningstest

För 6 månader sedan gjorde jag en kroppssammansättningstest för att se fördelningen av fet, muskler vatten etc. i kroppen. Idag så gjorde jag en ny kroppssammansättningstest. Resultatet fick gym personalen att häpna. Jag har gått ner 5,1kg i vikt, tappa 4,8kg i fett, var av 2 kg bukfett. Jag har gått ner från 22,1% kroppsfett till 17,6% Den fettfriavikten har ökat från 65,3kg till 65,6kg, så det innebär att jag har ökat 0,3kg i muskler fast att jag har gått ner 24,6% (4,8kg) rent fett.

Normalt så säger man att man inte kan öka i muskler om man samtidigt går ner mycket i vikt. Men jag har lyckats med motsatsen.  Jag tror att en sak som har hjälp mig att göra det är på det sättet jag har lagt upp min träning. Jag kombinerar rena styrkeövningar med hög intensiva styrkeövningar på det sättet ökar jag både fett förbränning och styrkan. Jag skulle nog kunna gå ner mer i vikt om jag bara körde rena HIIT (High Itensiv Intervall Training) pass men jag tror inte att jag hade bibehåll muskelmassan då i kombination med den låg kolhydrat kosten jag äter. För all forskning visar, att för att gå upp i muskelmassa så måste man äta mer än man gör av sig och även äta mer kolhydrater (< 200g/dag) än vad jag gör(ca 60g/dag). Men det är skönt att veta att man kan äta en liberal form av LCHF träna hårt och på samma gång minska i fett och bibehålla eller till och med öka något i muskelmassa. En annan sak som jag tror är viktig är att jag har tagit kosttillskott i form av proteindrinkar på det sättet har jag kunna hålla ett proteinintag på ca 1,5-2g x kroppsvikten och dygn. Som ska vara optimalt om man ska öka i muskelmassa.

Jag önskar att jag hade gjort en mätning samma dag som jag bestämde mig för att göra något åt min feta kropp. För det vore intressant att se vad skillnaden skulle vara mellan Micke 104kg och Micke 83kg idag.  En sak är säkert jag är snabbar, starkare och mer uthållig idag, och det är det jag strävar efter! Vad strävar du efter?

Testprotokoll kroppssammansättning:

                      1 mars 2011        2 September 2011
Vik:                    88,5kg                 83,4kg           -5,1kg
Fettfri:               65,3kg                 65,6kg           +0,3kg
Vatten:              48,9kg                 48,6kg           -0,3kg
Torrvikt:             16,4kg                 16,7kg           +0,3kg
Skelett:               3,4kg                 3,4kg             +-0kg
Fett:                  22,1%                 17,6%          -24,6%
Fettvikt:            19,5kg                  14,7kg          -4,8kg
Bukfett:                 9kg                  7kg              -2kg

5 comments

  1. Christer K skriver:

    Imponerade!
    Och grattis till de fina resultatet, bra jobbat!!

    /Christer K

  2. […] I bloggen Lev starkt. Micke har minskaat fettvikten och ökat muskelmassan när han har tränat på liberal LCHF. […]

  3. Majoren skriver:

    Imponernde och kul att muskelmassan ökat, Man kanke kan säga att du gjort en ”Ferry” på lågkolhydratkost!?

  4. Nick skriver:

    Kul att läsa med tanke på att vi verkar ha ganska lika kroppssammansättning ”före” och ”nu” eller vad man ska säga. Läste att du vägde 104 kg, hur länge sedan var det? Jag vägde 99 kg för åtta månader sedan, och väger nu 80. Har inte gjort något kroppssammansättningstest, men jag ska göra det. Skulle dock tippa på kroppsfettprocent runt 16-17 % just nu. Känner också att jag har ökat i muskelmassa utan att få det bevisat (har ökat i vikt på alla övningar på gymmet, har bl a gått från att kunna maxa 85 till att kunna maxa 100 i bänkpressen). Detta alltså med ett energiunderskott och ganska lågt intag av kolhydrater. Hur lång är du? Jag är 183 cm.

    Hursomhelst, bra jobbat!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *